Normatives

A continuació trobareu un recull de normativa municipal i estatal especialment referida a la bicicleta.

a) NORMATIVA MUNICIPAL

A Palma, la mobilitat cilista està regulada a partir de l’ORDENANÇA MUNICIPAL  REGULADORA DE LA MOBILITAT DELS CICLISTES que fou aprovada per part de l’Ajuntament de Palma el passat 30 de març de 2012.

Des de BICIUTAT consideram que aquesta ordenança és massa estricta i té un esperit massa sancionador sobretot perquè, a hores d’ara, no podem garantir la seguretat ciclista a tots els indrets de la ciutat ja que el trànsit no reuneix unes condicions mínimes de pacificació.

No obstant, és una normativa d’obligat compliment i, per això, a continuació hem elaborat una llista de consells pràctics en forma de FAQ per a que pogueu aprendre a moure-us bé amb bicicleta dins el municipi de Palma. Recorda també que si no trobes solució als teus dubtes, pots consultar-nos directament el que vulguis: biciutatdemallorca@gmail.com

Els ciclistes també hem d’obeir les normes de circulació com els vehicles motoritzats?

Sí, i a més de ser obligatori per llei. És una bona manera d’igular-nos amb la resta d’usuaris de la via. Mateixos drets i mateixes obligacions!

Les bicis només poden circular pels carrils bici o ciclocarrer?

No, absolutament no. Això és una creença que es va estendre molt ràpidament per Palma quan, amb la implantació de nous carrils bici, algunes persones se sentien envaïdes per les bicis.

Els ciclistes podem circular per TOTES les vies on sigui permès, tan si són especials per a nosaltres (carril bici, ciclocarrer, voravia compartida…), com si no (la calçada). Només hem de recordar obeir les normes de circulació i adaptar-nos a les particularitats i normes de cada via.

A més, recordau que l’ús del carril bici és opcional (tot i que recomanable). Per exemple, en aquells carrers on el carril bici segregat corre paral·lel a la calçada, podem decidir quin dels dos emprar. Si ho feim per la calçada cal tenir en compte que no podem circular a una velocitat anormalment reduïda però tenim tot el dret a fer-ho.


Què puc fer si un conductor d’un cotxe m’insulta o m’assetja pel simple fet de compartir la calçada amb ell?

Si els conductors de cotxe et piten o es posen nyirviosos, prent-ho amb calma. Molta gent encara no s’ha acostumat a la presència de la bici en el trànsit habitual de Palma i ens toca prendre paciència a tots, als ciclistes i als automobilistes.

De tota manera, cal que tenguis en compte que les conductes agressives com els insults, tocar el clàxon insistentment, avançaments perillosos, assetjament, etc. estan tipificats com a delicte a l’actual Codi General de Circulació. Per tant, tens tot el dret de denunciar-ho davant les autoritats (policia local o guàrida civil si l’incident ocorre en vies interurbanes).


Es pot circular per les voravies, places, parcs i jardins?

De forma general es prohibeix la circulació per les voravies i parcs a no ser que existeixi un senyal (rectangle blau amb un pictograma d’uns vianants i una bici) que ho permeti.

En aquest cas, vol dir que l’Ajuntament ha introduit una excepció i es permet la circulació compartida i, aleshores, el ciclista no pot circular a més de 10 km/h i el vianant sempre té preferència.

Per a que puguis planificar millor la teva ruta, les voravies a les quals s’ha habilitat la circulació compartida bici/vianant són les següents:

– Voravies de la zona de les avingudes per comunicar el carrer de Sant Miquel amb Blanquerna i Arxiduc Lluís Salvador.

– Zona del cementeri de Palma camí cap a la Vileta.

– Carrer de Sant Francesc (comunica pça. Santa Eulàlia amb St. Francesc).

– Lateral del Passeig del Born.

– Lateral del Passeig d’Antoni Maura (davant Hort del Rei).


Es pot circular per les zones de vianants (per exemple, Sant Miquel, Sindicat,  Oms, Costa de sa Pols, etc.)?

Per raons òbvies d’aglomeració de vianants, es prohibeix la circulació per aquests tipus de carrers comercials. Tot i això, sí que s’autoritza la circulació de les bicis entre les 20 hrs. de l’horabaixa i les 10 hrs. del matí. També s’hi autoritza la circulació tots els dies festius. En tot cas, en el moment que s’hi pugui circular s’haurà de reduir la velocitat amb un màxim de 10 km/h i deixar sempre la preferència de pas als vianants.

Es pot emprar el carril bici per la pràctica esportiva del ciclisme

En principi no. Els carrils bici i ciclocarrers estan destinats exclusivament a la mobilitat ciclista però no com a lloc d’entrenament de ciclistes professionals o amateurs. Per això, el límit de velocitat és de 30 km/h.


Quina ha de ser la meva posició quan circuli per la calçada? Puc ocupar el centre del carril?

A la calçada els cicles han de circular com a norma general pel carril de la dreta i poden ocupar-ne la part central del mateix. Si hi ha carrils reservats a altres vehicles (carril bus, per exemple) les bicis han de circular pel contigu reservat en les mateixes condicions.

Tot els estudis ciclistes recomanen ocupar sempre el centre del carril ja que això augmenta la nostra visibilitat i ens protegeix contra avançaments perillosos, cotxes que s’incorporen a la via sense senyalitzar, peatons que creuen inesperadament, portes de cotxes que s’obren per sorpresa…

Es pot circular contrassentit?

Aquesta pràctica s’ha extès amb molt d’èxit a diverses ciutats europees. A Palma es pot fer únicament en aquells carrers senyalitzats com a residencials (rectangle blau de nins jugant amb pilota, casa i cotxe). En aquest cas, la velocitat màxima serà de 10 km/h i òbviament es perd la prioritat de pas en favor del vehicle que es desplaça en el sentit de la circulació.

 

Quan circulem de nit, hem de portar guardapits reflectant?

L’ordenança obliga que les bicis portin un timbre i, si circulen de nit, han de dur llums (davant, de color blanc i darrer de color vermell) i elements reflectors que permetin la seva visualització. Els guardapits refrectants són, per tant, opcionals però sí recomanables per millorar la nostra visibilitat a la nit.

És obligatori emprar casc?

No, tot i que segons el que es desprèn del nou Codi General de Circulació que prepara la DGT, pot passar a ser-ho.

De moment, l’ordenança municipal només estableix que és obligatori per als menors de vuit anys. Per la resta, podem aplicar el mateix criteri que pel guardapits refrectant: és voluntari i aconsellable, però no és obligatori (de moment…).


Es pot escoltar música mentre anam en bici?

Tot i que segurament resultes molt cool damunt la teva bici escoltant música del teu iPod, l’ordenança prohibeix taxativament aquesta pràctica ja que pot resultar molt perillosa per tu i la resta d’usuaris de la via. Tampoc es permeten maniobres perilloses, fer competicions amb la bici, jugar a esquivar vianants, etc.


Quan surti de marxa, hi puc anar en bici?

Clar que sí. La bici és un vehicle molt recomanable per desplaçar-se per la ciutat, també per sortir a la nit. Únicament cal que tenguins en compte que està prohibit conduir-la sota l’efecte de begudes alcohòliques, estupefaents i altres substàncies anàlogues. En tot cas, des de Biciutat recomanam els hàbits de vida saludable i per això recomanam que no ingereixis ni alcohol ni altres drogues i, molt menys, quan utilitzis la bici.

Els vianants podem caminar pel carril bici?

Moltes vegades els ciclistes ens trobam amb persones que pensen que el carril bici és una mena d’estora vermella per on desfilar. Cal dir que aquesta pràctica està prohibida per l’ordenança ja que els vianants només poden utilitzar el carill bici per creuar-ho pels llocs indicats a tal efecte (passos de vianants). Cal prendre paciència i indicar amablement a aquests vianants despistats que aquest no és el seu lloc. El civisme és feina de tots.

 

Les bicis poden circular pels passos de vianants (zebra)?

Els ciclistes gaudiran de la mateixa prioritat que els vianants envers els altres vehicles quan facin servir els passos de vianants, sempre que els travessin pels seus extrems laterals, a velocitat d’un vianant i respectant sempre la prioritat d’aquests.

 

Quina distància han de mantenir els cotxes respecte a les bicis quan circulam per la calçada?

Com dèiem abans, encara es donen situacions on els conductors de vehicles a motor no s’han acabat d’habituar a la presència de la bici a la calçada. Per això, cal tenir en compte el següent:

– Quan un vehicle motoritzat ens avanci ho han de fer extremant les precaucions, canviant de carril de circulació i sempre que quedi un espai lateral de 1,5 entre el cicle i el vehicle.

– Quan el vehicle motoritzat circuli darrere una bici ha de mantenir una distància de seguretat prudencial i proporcional a la velocitat, que no pot ser inferior a 3 metres.


On puc fermar la meva bici al carrer?

Moltes vegades ens veim obligats a aparcar la bici al carrer, bé perquè no podem pujar-la a casa o perquè l’hem de deixar davant del lloc on hem anat a estudiar, treballar, fer esport, etc.

Segons l’ordenança, els cicles s’han d’estacionar en els espais específicament condicionats a aquesta finalitat (ferros en forma de “U”, aparcaments de bici enganxats al terra, etc.). Si no hi ha aparcaments d’aquestes característiques en un radi de 50 metres, la bici es pot subjectar a elements del mobiliari urbà durant un termini que no pot superar les 24 hores. Cal respectar les entrades i sortides de vehicles, càrregues i descarregues, etc.  i el pas de vianants si ho deixam damunt la voravia.

Què passa amb els robatoris de bicis?

Des de Biciutat hem impulsat diverses iniciatives per forçar a l’Ajuntament a que prengui mesures serioses contra els robatoris de bicicletes. Malauradament la nostra pressió no acaba de donar els seus fruits bàsicament per la inacció dels tècnics de Cort.

Per això, et recomanam que fermis bé la teva bici cada vegada que la deixis a l’exterior (els panys de ferro amb forma de U són els millors) i que tan aviat com es posi en funcionament el Registre de Bicicletes, t’hi inscribeixis.

Cal dir també que des de Biciutat rebutjam qualsevol pràctica de compra-venda de bicicletes de segona mà que provenguin del mercat negre. Per això, et recomanam que cada vegada que quan adquireixis la teva bici demanis factura o, si no és possible, la compris a alguna persona de confiança.

En un semàfor, a la calçada, puc avançar als vehicles fins situar-me a la primera línia?

Sí, la norma municipal permet circular zigazaguejant entre vehicles quan aquests es trobin aturats a un semàfor.

 

Quines sancions imposa l’actual ordenança?

L’actual ordenança preveu unes sancions que van fins al 60€ (les lleus) i que poden arribar fins als 300€ (les molt greus). També es preveu la retirada del vehicle quan la sanció és molt greu.

Des de Biciutat consideram excessives moltes d’aquestes sancions sobretot tenint en compte que el potencial dany que pugui causar una bicicleta és infinitament menor que el que poden causar la resta de vehicles motoritzats.

Per tot això, et recomanam una conducció adequada a la normativa actual i que si ets ciclista habitual, la llegeixis completament per conèixer les teves obligacions i també els drets com a ciclista urbà.

 

A continuació trobaràs una recopilació de tota la senyalització horitzontal i vertical específica per a les bicis.

Anuncis

2 respostes a Normatives

  1. Retroenllaç: [Comunicat] Biciutat denuncia que Cort obstaculitza a les bicis amb la tanca del Parc de les Estacions | Biciutat de Mallorca

  2. Retroenllaç: [Comunicat] L’AVV Canamunt Ciutat Antiga i Biciutat emeten una proposta conjunta per millorar la presència de la bici al centre històric de Palma | Biciutat de Mallorca

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s