[Crònica] Una cinquantena de ciclistes protesten contra el robatori de bicis

Exigeixen a l’Ajuntament i a la Delegació de Govern que prenguin mesures contra aquesta “xacra”

massacriticaacortptt

La ‘Massa Crítica’ coincidí a Cort amb una banda de música, que animà la bicicletada

Avui dia 1 de juny s’ha celebrat en un ambient festiu la tradicional ‘Massa Crítica’, bicicletada reivindicativa de cada primer dissabte de mes, convocada per Biciutat de Mallorca. Amb el lema Stop robatoris de bicis!!, la convocatòria de juny ha tingut per objecte la reivindicació a les administracions de mesures immediates per frenar l’increment de robatoris de bicicletes a la nostra Ciutat.

Biciutat ha recordat que al Ple de Cort de desembre de 2012 es vàren aprovar diverses actuacions municipals per prevenir els robatoris de bicicletes, actuacions que encara avui no s’han posat en marxa.

En concret, del Registre Municipal de Bicicletes no hi ha cap notícia sobre la seva implantació efectiva. Tampoc s’han engegat les dues campanyes compromeses per l’Ajuntament de Palma. Una per part de la Policia Local per evitar els robatoris i la proliferació del mercat de segona ma i una altra per a conscienciar i animar a la ciutadania a col∙laborar en la denúncia d’aquests robatoris.

Al llarg dels darrers mesos, Nati de Grado, activista a favor de la bicicleta i membre de Biciutat de Mallorca, ha documentat al bloc “Ya me han robado la bici” el robatori de més de 200 bicicletes així com les peripècies que han de seguir els propietaris per poder recuperar­les.

Habitualment, la recuperació de les bicicletes robades es deu bàsicament a la implicació del  propietari en la seva recerca, degut a la poca iniciativa i col∙laboració de la Policia Nacional en la persecució d’aquests robatoris. Tot això malgrat l’evidència de l’existència a Internet d’un creixent mercat de compravenda de bicicletes robades.

Transcurs de l’acte

Un activista de Biciutat mostra com fermar una bici

Activistes de Biciutat mostren com fermar una bici

Abans de l’inici de la bicicletada, s’ha impartit un taller sobre les mesures que poden adoptar els propietaris de bicicletes per evitar el seu robatori, i què s’ha de fer per recuperar­les en cas de sostracció.

En aquest sentit, s’ha recomanat l’ús de panys articulats o en forma d’U i cadenes reforçades, en comptes dels tradicionals cables que es trenquen en qüestió de segons. També s’ha indicat la importància de fermar el quadre i les dues rodes, aparcant sempre als llocs amb major visibilitat -encreuament de carrers, davant edificis públics o establiments de restauració, etc.-.

De cara a la recuperació del cicles, el procés s’inicia abans de produir-se el robatori. És convenient apuntar la marca, model i nº de bastidor de la bicicleta, i fer-se fotos amb ella per poder demostrar que se n’és el propietari legítim. Guardar la factura original -en cas de ser una bici nova- és la màxima garantia en aquest sentit.

Un pic robada, és imprescindible presentar la denúncia davant les autoritats competents -serà una altra prova més-, adjuntant tota la informació que s’havia recopital abans. Finalment, si el temps ens ho permet s’ha de visitar alguna de les nombroses botigues de segona ma, mercadets i consultar els anuncis per internet.

Registre voluntari i coordinació policial

Una de les mesures exigides pels ciclistes és el Registre Municipal de Bicicletes, que permet una mena de “matriculació” voluntària, inscrivint a una base de dades totes les característiques abans esmentades de la bicicleta i el seu propietari.  D’aquesta manera, si es troba el cicle a qualque redada -o simplement pel carrer- la policia ho tindrà més fàcil per recuperar-la.

El potencial d’aquest registre és especialment gran si s’activa un protocol d’actuació entre les forces de seguretat, dipòsit municipal de vehicles i altres parts implicades com ara botigues de bicicleta o d’objectes de segona ma.

En aquest sentit, s’ha de destacar l’experiència del Registre de Bicicletes de la ciutat d’Albacete, on en un mes de funcionament i treball coordinat es varen recuperar 22 cicles robats. Això demostra que, amb voluntat política, l’Ajuntament podria tallar radicalment amb aquesta xacra social, que origina una important pèrdua d’usuaris -frustrats per no tenir garantida una mínima seguretat ciutadana-.

Anuncis

Quant a BICIUTAT DE MALLORCA

Associació en defensa de la mobilitat sostenible a peu, transport públic, i en particular BICICLETA.
Aquesta entrada s'ha publicat en Cròniques i fotografies i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s